torsdag 1 maj 2008

Jordbävning och lekstugor

När jag kom in i lägenheten 21 idag så frågade Dr Claeson direkt: Kände du jordbävningen? Det hade jag ju tyvärr inte gjort, stod tyvärr på löpband då. Det var vår första jordbävning. Epicentrum var 97 km nordost om oss, ute i Anza Borrego, och mätte 4.2 på richterskalan. Hur kändes det? ”Bordet rörde på sig och det skakade om taklampan. Sen var det över innan jag hann reagera mera. Sen undrade jag om jag inbillat mig allt”.

Dr Claeson googlade snabbt fram en upplevd utbredningskarta och där kunde vi läsa att skalvet hon känt låg på 2-3.


Vi i familjen som missade jordbävningen har varit på Chuck E. Cheese idag tillsammans med Diego och Manuel. Vädret var molnigt och kallt (ca 15 grader) så det passade bra att stanna inomhus. Det var ett äventyr med blandade upplevelser. Jag, Diego och Jakob älskade stället. Viktor och Manuel grät och klamrade sig fast på oss så fort råttan visade sig, dvs den stackars råttkostymklädde anställde som skulle gå omkring och roa barn – inte skrämma dem. Viktor sa till och med rädd, rädd! Jag tyckte det var ganska mysigt och ha honom hårt kramandes runt halsen iofs.

Att vi andra gillade stället berodde på mängde spelautomater. Där fanns allt. Bilspel, brandmanspel, star wars, gokart, snöskoter, välta ankor, klubba hajjar (låtsashajjar alltså), skjuta basket (på riktigt alltså), ja ni fattar. Vi råkade hamna i en slags stridsrobot också. Jörgen hade älskat den. Man satt i en hydraulikupphängd hytt med två spakar i.Vänster spak styrde nedre delen på roboten. Höger spak styrde den roterande vapenbärande övre delen och dess vapensystem. När man gick med roboten så vickade hela hytten i takt med stegen. När man sköt andra robotar eller blev träffad så kändes det givetvis också. Den var rätt kul alltså.

Dessutom fanns det ett upphängt system av gångar med små hemliga knappar i. Man tog sig upp genom ett antal plattformar i en trång (för mig alltså) vertikal gång. Sen kunde man hitta diverse styrhytter och annat kul i änden av olika gångar. Jakob gillade det systemet, Viktor och Manuel var lite för små för att komma upp.

Runt hela spelområdet var det restaurang med det gamla vanliga, pizza och hamburgare. Fast de hade faktiskt ett väldigt fräscht salladsbord vilket är ovanligt. Inträdet var gratis, så de tjänade pengar på maten och spelen.

I fredags var vi på PlayTown vilket både Jakob, Viktor och Manuel älskade. Här var konceptet annorlunda – mer som ett dagis. Man betalade för att komma in och sen var allt gratis. Här fanns det hoppborgar, thomaståg (som brio), klätterställningar, hus med kök, bilar, etc. Jakob älskade bilarna som man klev in i och sen gick omkring med. Vi stannade i tre timmar och under den tiden var de inte särskilt intresserade av mig och Diego så vi hann diskutera en hel del, vilket inte direkt är vanligt när killarna är vakna. Ingen mat serverades heller, men det fanns bord där man kunde äta medhavt käk.

Imorrn är det som bekant valborg, men tror ni Dr Claeson tar ledigt för det? Nejdå, hon jobbar oförtrutet vidare med sina data! De visar bland annat entydigt att man blandar ihop olika lukter lättare när man blir äldre.

Inga kommentarer: