fredag 18 juli 2008

Sönkmyrsbesök

Ujujuj! Dagarna rasslar på :)
I fredags hämtade vi Christina och Tobias på flygplatsen och när vi kom hem så blev det lite ordentligt frossande i svenskt smågodis, svensk choklad och svenskt skvaller.

Dagen efter rivstartade vi med snorkling på morgonen i La Jolla Cove. Det var faktiskt första gången som vi snorklade här, och första gången som Tobias snorklade någonsin! Vi hade tur, vågorna var små så sikten var förhållandevis bra. Resultatet visas i följande film. :)

Efter snorklingen käkade vi thaimat till lunch och kollade sen in La Jolla. Vi testade även The Cave Store, där vi inte varit förut. Det coola var att två kineser grävt en tunnel för hand på 1800-talet från affären (som fanns då) ner till en grotta vid vattnet. Dock var inte utsikten från grottan ut mot havet nåt speciellt.

In the cave of the Cave Store

Vi kollade även in sjölejon, pelikaner, sälar, jordekorrar, fåglar, etc.

Vi stack till Old Town på middag där jag beställde in ett riktigt lågvattenmärke, nån slags fläskgegga mellan hamburgerbröd. Jag fattar inte hur samma ställe kunde producera en välsmakande fiskrätt som Christina skänkte mig resterna av. Vi kom hem och däckade.

Söndagen tog vi det lite lugnare och softade runt i Balboa park. Killarna och jag fastnade dock vid fontänen en dryg timme. De och andra barn lekte sig dyblöta istället för att njuta av museum. Ska fundera ut nåt bra sätt att uppfostra dem till att bättra sina prioriteringar. :)
På eftermiddagen var det koncert i parken utanför oss. Madison hälsade på och hon och Jakob ville till poolen. Men Viktor ville digga ett tag till. Efter musiken blev det grillade burgare vid poolen.

Organ concert in Balboa park, some more into it than others

Måndagen blev det Seaworld, och tro't eller ej, men trots att detta var mitt tredje besök så var det bara hälften jag sett förut. Jag och Viktor kollade in en ny lekpark när de övriga gick på Shamu. Viktor sa redan hemma: "Shamu, INTE!", och repeterade oroligt detta mantra även efter de andra sett showen. Han har också oförklarligt blivit rädd för havet senaste veckan. Innan middag hämtade vi Dr Claeson och sen blev det god seafood på Top Of Fishmarket på Embarcadero.

Tisdagen gjorde vi en biltur till Cuyamaca och bäckbadade. När det var sovdags för Viktor körde vi vidare till västernhålan Julian. Riktigt kul liten håla med autentiska västernskyltar och turistiska små butiker. Mest känt för sin äppelpaj, och Christina såg till att vi gick till namnkunnigaste stället. Pajen var himmelsk och stället lungt, mysigt och hade hammock. Det var lite synd om mig som var tvungen att äta upp Viktors paj - han ville bara ha glassen.

Enjoying the sweetwater in Green valley, Cuyamaca

Onsdagen blev det lite tomt som vanligt när någon åker, men nästa helg kommer farmor, faster och Johan. Dessutom ska vi träffa Christina och Tobias i San Fransisco på måndag...