lördag 5 juli 2008

Independence day

4th of July började med att jag gick upp ca 4.30, åt frukost och körde till Coronado för Independance day 15k run. Fast jag var framme vid Tidelands Park 5.15 på morgonen så var parkeringen halvfull (full 5.30) och ett gäng tält och grillar var uppsatta redan. Läste dagen efter i tidningen att folk övernattat utanför state beaches för att vara först på stranden och kunna välja bästa platsen. För de flesta verkar det som att dagen består av två saker: Grilla på stranden/parken och titta på fyrverkerier.

Efter registrering så fick jag en t-shirt med frihetsgudinnan och två fighterjets på. Lite senare berättade speakern ungefär att:" Today we celebrate freedom, but remember that freedom does not come for free! You got to fight for it!". Tydligen går frihet och krig hand i hand. Precis innan start spelades Star Spangled Banner, varpå i princip alla satte en knuten högerhand över hjärtat. Inte jag, men jag applåderade pliktskyldigast efteråt. Coolast i startfållan var en gravt synskadad dam på ca 60 som sprang helt utan hjälp, förutom en blindkäpp då. Några vältränade gubbar i min ålder undrade om hon verkligen skulle springa 15k, kanske 5k? Närå, hon stod rätt placerad, rätt åt dom :)

Efter loppet for jag hem och efter en andra frukost åkte vi iväg till Embarcadero och käkade lunch på restaurangen nedan.

Restaurang, Sea Port Village.

Stället är otroligt fint. Vi satt vid fönstret och såg ut över hela Mission bay. Det kändes som att hela stället gungade när vågorna kom in under oss. Maten var ok, men inte mer. Vi förstod först inte varför måsen satt där den satt, men när Jakob upptäckte att det gick att sticka ut brödbitar under fönstret så förstod vi.

Big fat bird. Lucky for Jakob there's a window in between. Seaport village.

Vi tog en båt till Coronado och tog oss fem minuter innan vi fick stanna vid en liten strand som nästan var tom. Konstigt! Nåväl, efter två timmar av sand, vatten, och krabbor tog vi båten tillbaka igen. Det var mycket mindre folk än vi väntat, men det märktes på kön till båten att det var nåt på gång.

Sen åkte vi till Anna, Ryan och Madison och åt middag i gott sällskap innan vi körde ner till deras nya ställe och gick därifrån till La Jolla Shores där det var dags för fyrverkerier. Stranden var helt fullpackad och tidvattnet var på väg in, så stranden blev mindre och mindre medans vi väntade. Folk blev blöta helt enkelt. Vi hade ju sandaler, värre var det för killen i svarta loafers :) Jakob och Madison satt säkert i racervagnen och pratade. När fyrverkerierna satte igång blev Viktor jätterädd så han och Anna-Sara gick till Subway och tog en macka istället. Fyrverkerierna höll på länge. Alltför länge tyckte vi, hade varit roligare om tempot varit lika högt som under finalen hela tiden.

Watching 4th July fireworks, La Jolla Shores

Sen bar det iväg hem, åsså var det slut på den oberoende dagen!