måndag 27 oktober 2008

Frank, Mikaela och Jonas

Här kommer en kortfattad redogörelse för senaste veckan, det händer så mycket så vi hinner inte riktigt med :)

Torsdag 081016

Någon dag i veckan springer vi i Rose canyon. Det brukar gå till så att vi packar racervagnen med vatten, äpplen och leksaker. Jag har fortfarande lite ont i magmusklerna så jag törs inte springa mer än en halvtimme. Sen stannar vi och det är killarnas tur att bestämma. Oftast leker vi med bilar varvat med lite äppelmellis. Jakob kör racerbanor eller leker att vi är i öknen. Viktor stoppar ner bilar i spindelhål i marken. På hemvägen brukar vi ha springtävling. Jakob vinner alltid. Jag kommer alltid sist. Fast Viktor brukar alltid ropa ”Jag vand!”. Jakob har slutat bry sig :)

Playing with cars after a run in rose canyon

På eftermiddagen tog vi köket ner till stranden och badade till Dr C kom springande från jobbet. Sen kokade vi majskolv och stekte korv till middag. Killarna kom på en helkul lek. De sprang fram till en bild på marken av en bläckfisk, fisk eller nåt annat havsdjur som finns vid lekplatsen. Sen frågade de

Är den farlig?

Nääe.

Jo! Det är den!

Och sen sprang dem därifrån tjutande av skratt och hoppade utför kanten ner i sanden i lekplatsen. Helt underbart och se.

Jumpfest at sundown

Fredag 081017

Frank, Jonas och Mikaela kom på kvällen.

Lördag 081018

Jakob och Viktor blir överlyckliga när vi äntligen har besök igen. Vi hårdstartar med ett besök på Wavehouse i Pacific Beach. Frank och Jonas kör flowridern och jag får äntligen testa Bruticus Maxumus. Coolaste killen trillar från ca 3 meters höjd så att han drar axeln ur led. Själv fixar jag knappt att svänga, så ta luft ligger en bit bort.

Söndag 081019

En lugn dag där höjdpunkten för Jonas var inhandling av fingerboards på Toys’R us. Höjdpunkten för Viktor var en Elmo-kostym som han älskar, trots att den är väldigt varm. Jakob blev överlycklig när vi för en gång skull svarade ja när han hittade en Batman-mask som kompletterade hans kostym perfekt. Sen tog han inte ens av masken för att äta på tre dagar!

Viktor just loved this Elmo-suit, even though it was VERY warm

Jakob added a batmask to his batsuit

Måndag 081020

Hög tempo igen :) Vi hann med att besöka USS Midway, ett hangarfartyg som var med i gulfkriget men nu är museum. Childrens museum i gaslamp quarter och Jakobs skola hanns också med. Jag var hjälpförälder. Tre av barnen turades om att försöka springa ifrån mig och ställa till små bus. Jag fick nog inte godkänt, för nästa gång får vi inte vara i det klassrummet mer.

Tisdag 081021

Seaworld. Jakob har växt så mycket så han fick åka Journey to Atlantis, en kombinerad vattenbana och bergochdalbana med lite multimediaupplevelse. Jakob tyckte det var kul att vara stor, men han tyckte det var lite läskigt och ville inte åka igen när Jonas hängde med mig på andra varvet.

Fantastic four watching Commerson's dolphins at Atlantis, SeaWorld

Onsdag 081022

En varm dag på Mt. Woodson. Vi riggade topprep så att Mikaela fick träna lite på att leda. Killarna roade sig kungligt med att bygga banor och garaga a la Byggare Bobs solrosdalen. Vi testade också fyrkantiga hamburgare på Wendy’s och Jonas och Mikaela delar numera vår kärlek till Coldstone.

BTB-inspired garage at Mt. Woodson

Torsdag 081023

Alla besökare måste ju få se La Jolla Village, så vi tog en tur förbi sälarna, åt glass på Coldstone, kollade på kroppssurfarna och snorklade i Cove. Sikten var god, fast nu är vattnet så kallt så ingen var i längre än tio minuter.

Fredag 081024

Sverker landade igår och kom och åt frukost idag. Sen stack han, Frank, Jonas och Mikaela och shoppade hela dagen mens vi tog det lugnt i Rose canyon.

Dagen avslutade vi med pizza i solnedgången på stranden. Vi fick också skicka upp Mikaela i ett träd och hämta ner en frisbee och en american football.

Lördag 081025

De andra shoppade även idag, så vi tog en sån där harmonisk familjedag när man bara njuter. Efter lite lek på REI där Anna-Sara skulle byta klätterskor åt vi Dim Sum på ett kinesiskt ställe på Convoy. Maten var kanon och vi var enda västerlänningarna och det måste ju indikera att vi hamnat rätt :)

Sen visade vi Dr Claeson ett av ställena vi hänger lite på, Playhouse. Vi tog ett prat över en kaffe medans barnen lekte med lektjejjen. När vi kom in kände hon igen Jakob och sa ”Oh, so you are the mother!”, man är ju känd liksom.

Efter kaffet åkte vi till Mission trails och kollade först in de uppstoppade djuren (Cougar, coyote, bobcat, rattler, etc) och sen gick vi en promenad ner till San Diego river. När jag frågade om det var vatten därnere så såg rangern förnärmad ut och sa att ”Yes, it’s San Diego River”. När vi kom dit hade jag velat säga, ”Were I come from, we call this a stream”.

Playing in San Diego river, Mission trails

Innan Frank och Sverker drog iväg till LA för PDC så käkade vi svenska tacos/wraps.

Söndag 081026

Viktor tvingade upp oss strax före 7, så vi kom iväg före 9 mot Cowles Mountain, högsta toppen i San Diego. Turen var ca 300 höjdmeter. Vi fick bära Viktor nästan hela vägen, Jakob knappt halva. Vi tog en fika kl. 11 då vi bestämt oss för att vända. Sen gick jag, Viktor, Jonas och Mikaela vidare uppåt och upptäckte att vi suttit femtio meter från toppen! Så vi ropade till oss Jakob och Dr Claeson och kunde alla njuta av utsikten. Det tog bara en halvtimme ner via en ”service road”. Väl nere gjorde vi dagens goda gärning och skjutsade en mamma och hennes dotter till sin bil eftersom de gått fel och inte riktigt visste var de var.

Glass och poolbad stod på eftermiddagsprogrammet