tisdag 30 juli 2013

Tarrekaise - tvådagars fjällöpning

Tvådagars löptur på Tarrekaise-massivet

I direkt anslutning till Kvikkjokk ligger Tarrekaise, med Tarradalen och padjelantaleden i söder.
Det blev en spännande och något stenig tvådagarstur som Tarrekaise bjöd oss på. Vi försökte hitta en tur på ca 25 km per dag och ca 2000 höjdmeter. Turen vi gjorde blev ca 60 km och 2800 höjdmeter, en aning längre än vi tänkt.

Dag 1 Kvikkjokk - Vallespiken - Biernnagáisse 26 km, 2000 höjdmeter (ca 7h)
Dag 2 Bádurgårsså* - Tarrekaisestugan - Njunjes - Kvikkjokk 34 km, 800 höjdmeter (ca 7,5h)

OBS!
*Nedgång via Bádurgårsså kan inte rekommenderas. Skulle kalla den mycket avancerad, och hade det inte varit strålande sol så hade vi fått vända. Det är svårt att hitta en tillräckligt säker väg i den smala ravinen, med branta lösa väggar.
Båtskjuts behövs för att ta sig över Gamajåhka (Kvikkjokk).

View Larger Map

Dag 1 Kvikkjokk - Vallespiken - Biernnagáisse

Vädret var ungefär så bra som det kan bli, 25 grader i skuggan och strålande sol. Efter en kort tur med båt så började vi springa uppför stigen mot Prinskullen, och väl där är man ovanför björkskogen och kan enkelt fortsätta upp mot Vallespiken.
Att springa uppe på Vallespiken kräver att man håller tungan rätt i mun, det är väldigt stenigt. När vi passerat toppen på Vallespiken följde vi kammen tills den var så pass flack att det gick att gå ner. Vi tog sydostkammen upp till Biernnagajsse och sprang sedan via Tjiláktjåhkkås ostkam ner till 1000 meter där vi hittade en perfekt tältplats.
Vi kom inte fram förrän ca 21.30 så det blev snabb tvagning, även om solen fortfarande värmde lite så var det inte längre några 25 grader :) Att ligga i sovsäcken och titta ut över 2000-meterstopparna i Sarek i midnattssol var helt enkelt magiskt.

Dag 2 Bádurgårsså - Tarrekaisestugan - Njunjes - Kvikkjokk

Vi var lite less på all sten på kammarna och ändrade därför vår ursprunliga plan att traversera ryggen mellan Duolbba och Gasskájvo. Istället tänkte vi ta oss ner till padjelantaleden via Bádurgårsså vilket dock visade sig lättare sagt än gjort.
Efter att legat och gonat oss i morgonsolen tog vi oss upp 500 höjdmeter till passet norr om Malmmatjåhkkå och sprang sen ner längs bäcken vilket gick bra ner till 1000 meter. Här gick det inte längre att följa bäcken som hade grävt ner sig mellan branta lösa bergssidor. Vi hade sett på kartan och var förberedda på att i värsta fall få vända, men vi lyckades ta oss upp till beväxt fast mark och tog oss till slut ner jokken igen och belönades med ett vattenfall på 15-20 meter.
För att kunna komma ner till padjelantaleden fick vi ta oss över jokken och uppför fast men brant mark ovanför stupet sista biten ner till jokken, sedan väntade flackare mark ner till björkskogen innan vi åter anslöt till jokken ner till padjelantaleden. Efter 3,5 timmar var vi äntligen där, nu återstod "bara" 23 km löpning till båtlänningen.
Vi passerade Tarrekaisestugan och Njunjesstugan som bägge låg mycket vackert placerade i Tarradalen och kom slutligen till båtlänningen precis i tid till dagens sista båttur 18.00.
Vägen via Bádurgårsså kan inte rekommenderas, den ursprungliga planen via Duolbba är nog ett bättre alternativ, om än ännu mer stenigt :)

Nedan ett urval av alla bilder.